Безпека дитини в мережі Інтернет

Коли у вашої дитини, яка подорослішала, виникають проблеми, яку позицію ви при цьому займаєте? Відразу ж пропонуєте допомогу і готове рішення? Чи вважаєте, що дитина вже доросла, і тому самоусуваєтеся? Якщо відповідь на одне з цих питань ствердна, то ви помиляєтесь. Ані те, ані інше не підходить вашій дитині. Якщо ви пропонуєте своїй дитині готове рішення, ви позбавляєте її можливості думати, робити вибір і брати відповідальність на себе за свій вибір. За такого підходу ви виростите невпевненого в собі песиміста. Якщо ви вважаєте за краще не обтяжувати себе підлітковими проблемами і надаєте дитині можливість навчатися на її власному досвіді, скоріше за все з’ясується, що її досвід не буде для неї продуктивним (ефективним). Більше того, дитина зробить багато зайвих помилок і зазнає невдачі, а можливо, і психологічної травми, які, поза сумнівом, вплинуть на її подальше життя.
Часто «підліткові проблеми» дитини здаються батькам несерйозними, але вони дуже серйозні для самої дитини. Тут потрібні поради і підтримка з боку батьків. Якщо дитина відчуватиме нерозуміння в сім’ї, вона почне шукати розуміння і підтримку десь в іншому місці. У цьому дуже «допомагає» зараз Інтернет. А в Інтернеті є групи, які створюють для дитини комфортну обстановку розуміння та прийняття. У дитини після спілкування з ними виникає враження, що вона нікому, крім цих «кураторів», не потрібна. Отже, беручи до уваги все сказане, дітей, і особливо підлітків, необхідно навчати розв’язувати проблеми, які постають перед ними. Навчати і бути поруч із ними, бути порадником, другом. Коли людина, і особливо дитина, залишається наодинці з проблемою, проблема здається занадто великою і нерозв’язною.
Механізм потрапляння в небезпечні інтернет-спільноти
- Щоб вступити у групу, потрібно подати заявку для вступу й написати певний текст на своїй сторінці «Хочу в гру».
- Пройти перевірку психологічного стану, яка проводиться через спілкування в приватному чаті.
- Виконати перше завдання та зафіксувати виконання на фото- чи відеокамеру, прозвітувати про виконання завдання, надіславши «докази» на певну адресу.
- Слухати аудіо та дивитися відео з музикою, в якому дитина виступає в головній ролі. У ролику обговорюються всі її проблеми, які вона озвучила «провіднику» («куратору»).
- Відеозаписи в подальшому продаються в мережі Інтернет або в Darknet.
- Дитину постійно залякують та наголошують, щоб вона нікому не говорила про участь у грі.
Ще одним не менш важливим моментом є те, що дітей цікавить гра. Що дає гра? Дає завдання, а це зайнятість; дає спілкування, хоч і віртуальне; залучає до режиму, хоча й неправильного; дитині ставлять запитання і цікавляться нею.
Увага! Прояви, притаманні дітям, яких втягнуто в небезпечні квести
- У дітей пригнічений настрій, поганий апетит.
- Пошкодження шкірних покривів. Особливу увагу звертати на пошкодження різного роду у формі кита, метелика, видряпані букви та слова, різні подряпини, опіки (припікання) та іншого роду пошкодження.
- У дитини змінюється поведінка.
- Діти мають наляканий і стурбований вигляд.
Рекомендації батькам, щодо профілактики потрапляння дітей у небезпечні інтернет-спільноти
- Не панікуйте!
- Станьте для дитини другом.
- Звертайте увагу, коли прокидається дитина, чи спить вона в ранні години.
- Як дитина їсть (з апетитом, без апетиту).
- Приділяйте більшу увагу психологічному стану дитини (запитуйте: «Як твої справи?», «Ти чимось засмучений(на)?», «Що приємного сталося сьогодні?»).
- Цікавтеся життям дитини: «Що тобі подобається?», «Розкажи про своїх друзів», «Яку ти любиш музику? Я хочу послухати її з тобою» тощо.
- Стежте за шкірними покривами дитини, відмічаючи наявність пошкоджень. У разі їх виявлення з’ясовуйте обставини, за яких вони з’явилися. Особливу увагу звертайте на пошкодження у формі кита, метелика, видряпані букви та слова, подряпини, опіки (припікання) та іншого роду пошкодження.
- Намагайтеся заповнити вільний час дитини спортивними або культурними секціями, домашніми справами, сімейними розвагами, відволікти дитину від Інтернету.
- Перевіряйте облікові записи (акаунти) дитини в соціальних мережах та групи, до яких входить акаунт.
- Беріть участь у спілкуванні у приватних чатах, де спілкується ваша дитина.
- Звертайте увагу на коло спілкування дитини в реальному житті: хто її друзі, чим вони займаються тощо.
- Обов’язково цікавтеся, які фото- та відеофайли є в ґаджетах дитини.
- Встановіть функцію «батьківський контроль» на всіх ґаджетах дитини і на вході в мережу Інтернет.
До кого звертатися
При виявленні таких груп або факту вступу дитини в одну з таких груп просимо негайно інформувати:
- • кіберполіцію (https://www.cybercrime.gov.ua – цілодобово);
- • районний відділ поліції (102);
- • адміністрацію навчального закладу;
- • звертатись за телефонами Національної дитячої «гарячої лінії» – 0 800 500 225 та 116 111 (безкоштовно).
(За матеріалами методичних рекомендацій «Небезпечні квести для дітей: профілактика залучення», які підготовлені у співпраці Представництвом дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні та громадською організацією «Ла Страда-Україна»).
Соціальний педагог Сидоренко О.Я.
- 6 переглядів